onsdag 22. april 2009

Anmeldelse Kautokeino-opprøret

”- Kommer de med mamma? Nei - Jeg kan se deg for meg selv om jeg ikke var der (Aslak ser ut av vinduet). Et barn som savner sin mor. Tenk at det gikk hele 17 år før jeg så deg igjen. Du trodde det var meg de kom med – din mor. Men jeg var ikke der. I stedet fikk du se noe som ikke var ment for dine øyne".
Utdrag fra åpningen av filmen
Kautokeino-opprøret er en film skrevet og regissert av Nils Gaup, som kom ut i januar 2008. Filmen viser oss bakgrunnen for og faktorer som spilte inn i og før sammenstøtet mellom samer og myndighetene (presten, lensmannen og handelsmannen) i Kautokeino 1852. Kjøpsmannen selger sprit der de også selger nødvendige produkter for samene som for eksempel mel. I tillegg selger han sprit på kredit, som leder flere samer inn i store gjeldsproblemer, samt alkoholproblemer. Problemene ligger dypere, men konflikten begynner når Elen nekter å betale spritgjelda. Så tar filmen oss videre inn i en konflikt som belyser motsetningene mellom Nordmenn og Samer. Kjøpsmannen får flere menn arrestert uten rettssak i håp om å få spritsalget opp igjen, siden Elen og sidaen hennes klarer å boikotte salget.

Åpningsscenen i filmen er godt laget, og er nok nøye gjennomtenkt, nettopp fordi man ikke skjønner alt, vekker den nysgjerrigheten, og den er sterk. Allerede i åpningen har man valgt side i konflikten.

Maktmisbruk og arroganse utøves av myndighetenes menn, og det hele ender dramatisk i to dødsfall og to henrettelser. Kautokeino-opprøret formidler en viktig historie, denne gangen fra et nytt synspunkt, og viser godt en beskrivelse av hvordan samene opplevde å bli undertrykt på midten av 1800-tallet. Vi syns filmen er en film det er veldig greit å ha sett, og at alle burde ha sett den. Selv om man historisk kanskje burde være litt kritisk, fordi dette bare er en vinkling av hendelsene. Ellers er det en god spillefilm, men som kan bli litt kjedelig fordi den prøver å omfatte så mye, og det kan virke som den haster litt fremover for å få med seg så mye som mulig.
Kilder: